BÅT
FÖRSÄKRINGSÄRENDE
I början på sommaren 2021 kontaktade kunden Norrlandsservice efter att ha kört på en stenhälla.
En av de två fyrbladiga bronspropellrarna har fått sig en rejäl smäll. Alla fyra bladen var deformerade och två av bladen hade tappat material.
Vid tillfällen som dessa så är det möjligt att renovera propellern. Skadorna är så pass milda att det bär sig att laga den istället för att beställa en ny.
Kunden fick tillbaka propellern inom en vecka och kunde fortsätta sin sommar på vattnet.
Vad hände sen?
Tre veckor senare ringde kunden igen hade även denna gången kört på en stenhälla. Alla 8 bladen var deformerade och det saknades material för renoveringen.
Skadorna var denna gång så pass stora att försäkringsbolaget kontaktades för att kostnaderna var betydlig större vid denna grundstötning.
Eftersom att kunden är nöjd med renoveringen av propellern vid första tillfället ville han att vi ska ta oss an även denna grundstötning. Kunden lämnade propellrar till verkstaden. Med tanke på skicket på propellrarna så behöver vi kontrollera andra saker för att kunna säkerställa att ingenting mer är trasigt.
Båten lyftes upp av en kranbil och stod på land i byn där kunden bor. Det var en gammal båthamn/camping där asfalten ser ut som vattnet på ett stormigt hav, vilket ska visa sig är en fördel för oss.
Väl på plats började felsökningen av båten.
Det kom då fram att det var fler saker som behövde bytas, axlarna gick knappt att vrida vilket innebär att de behöver justeras.
I vattenlagren hade gummit vridit sig och de behövde bytas.
Vi började plocka isär båten och upptäckte snabbt att den kraftiga smällen av stenhällan hade gjort ganska mycket skada, ingenting hade gått sönder men allt var deformerat vilket försvårade arbetet.
Vi tillverkade specialverktyg för att få ut axlarna och använde oss av mycket vilja och styrka på plats i byn. Detta eftersom att vi inte var i verkstaden med tillgång till verktyg och hjälpmedel.
Försäkringsbolaget
Kunden hade anmält skadan till försäkringsbolaget och efter detta tog vi över kontakten med försäkringsbolaget.
Det enda vi då behöver från kunden är ärendenumret för att kunna jobba vidare. Då kan vi göra en klassning av skadan och bedömning av kostnader för reparationerna. Vi säkerställer att rätt dokumentation hamnar hos försäkringsbolaget samt att garantierna håller.
Det enklaste i detta fallet hade varit att beställa nya propellrar.
När detta inträffade fanns det inga propellrar att få tag i enligt dem som satt på båten. Det fanns en i Lidköping med fel stigning men rätt dimension samt en annan i England men då med rätt stigning men inte rätt dimension på konan, dvs att båda propellrarna har behövt modifieras för att passa. Kostnaden för detta med transport och modifiering hade förmodligen dubblat priset på propellrarna istället för att halvera priset när vi renoverar propellrarna.